Kokemukset & Tarinat

Tällä sivulla kirjoittelemme omia kokemuksia ja tarinoita. Sivu on kronologisessa järjestyksessä, tuorein juttu viimeisenä, tosin vanhemmatkin kirjoitukset saattavat päivittyä jos uutta tietoa/kokemuksia tulee.

Päivitetty 19.9.2022


Ensimmäiset kokemukset talvikelissä

Range/kulutus Arki on alkanut ja käyttöäkin alkanut ilmaantua. Lämpötilat ovat olleet -4°C ja -26°C välillä. Ajelumme ovat olleet pääasiassa teillä joissa nopeusrajoitukset ovat maksimissaan 80 km/h. Kulutuslukemat ovat olleet 20-25 kWh/100 km, ja korkeimmat lukemat juurikin kovimmilla pakkasilla. Toki reitillä ja kuljettajallakin on vaikutusta. Eli näissä olosuhteissa, 41 kWh akulla pääsee noin 160-200 km. Jos ajaisi moottoritietä / muuten kovemmalla nopeudella, niin akkua epäilemättä kuluisi enemmän.
Edit: nyt osui noin nollakelejä, ja niissä saatiin samanlaisilla ajoilla 17.5-19 kWh/100km kulutuksia. Katselin, että tasaista todellista 80 km/h nopeutta ajaessa kulutus on noin 18 kWh/100, ja 100 km/h nopeudessa noin 24 kWh. Rengaspaineet olivat vähän alakantissa, noin 2.2 bar, katsotaan muuttuuko kulutus kun tuli suosituksen mukainen 2.5 bar.
Edit 2: Taisi ne rengaspaineet vaikuttaa, nyt on nollakelissä nähty 15-16 kWh kulutustakin.

Lämmitys Käyttökokemus on ollut varsin miellyttävä: auton lämmittämisestä ei tarvitse pahemmin murehtia, kun kävelee autolle niin tökkää kaukosäätimestä 'alas lämmittämään', ja kun kerää laturin piuhan keulasta pois, niin auto onkin jo enemmän lämmin kuin bensa-auto oltuaan tunnin sisätilanlämmittimen kanssa lämpenemässä. Lämmintä tulee heti. Nuorison mukaan -26°C kelissäkin lämpöä oli ihan ok. Tietysti makuasioita, meillä ei olla erityisen viluisia, eikä autossa talvella olla pelkässä t-paidassa.

Etenkin laskettelemassa käydessä oikein miellyttävä kokemus: kun rinteestä tulee pois, ja kohmeisin sormin saa monot pois jalastaan niin onhan mukavaa istahtaa autoon joka antaa lämpöä. Se mikä hämmästytti oli Sappeen laskettelukeskuksessa kunnollisen latauspaikan puuttuminen, vain 10€/päivä (jossa 5€ avainpantti) varattavia perus töpselipaikkoja, joista lataaminen on hidasta. Onneksi onnistuimme järjestämään reissun niin, että emme tarvinneet latausta.

Lataus Toistaiseksi olemme olleet vielä perus töpseli-laturin varassa joka ottaa 8A yhdestä vaiheesta. Lataaminen on hidasta, tyhjäksi ajetun akun lataaminen kestäisi kai noin 30 tuntia. Karkeasti ottaen näin talvikelissä tämän tyyppisellä ajolla tuo laturi kerää matkaa akkuun noin 6-7 km tunnin latauksella. Eli jos auto on laturissa aina kun ei liiku, autolla pystyy ajamaan noin 130-150 km vuorokaudessa.

Jäykempi Laturi

Part 1 Heti auton hankinnan jälkeen tilaukseen laitettiin laturi joka saapuikin liki parin viikon odottelun jälkeen (tavara loppu maahantuojalta). Laturi kiinni voimavirtaan ja autoon, alkaa lataamaan 7.5 kW nopeudella, eli akusta puuttuva 50% lataus tulisi noin 5.5 tunnissa. Jonkun ajan päästä kun menen katsomaan niin eipä olekkaan lataus käynnissä enää. Piuha irti, ja uusiksi lataamaan. Lataa vähän aikaa. Kokeilen automaattisen haistelun ottaa pois päältä, lataa aivan järkyttävän hitaasti (0.5 kW). Takaisin kaikki automaatit päälle, ja hetken päästä ruudulla lukee 'RCD Tripped'. Eli vikavirtasuoja lauennut. Sähköpostia myyjälle, ja auto hitaaseen laturiin kiinni.

Pienellä googlettelulla löytyy englanniksi enemmänkin juttuja siitä kun Zoen kanssa vikavirtasuojat paukkuvat. Toisaalta kyseisen laturimerkin facebook-ryhmästä löytyy keskustelua siitä kuinka aikaisemmilla versioilla on ollut ongelmia, mutta nykyisillä firmiksillä laturi toimii. Ja ilmeisesti Zoen kanssa epäyhteensopivia latureita voi tulla vastaan myös julkisissa latauspisteissä. Onneksi juuri nyt meidän ajot ovat sen verran vähäisiä, että tuolla hitaalla laturillakin pärjätään.

Part 2 Laturin valmistajalta sain 6-numeroisen koodin jolla pystyy vikavirtasuojan rajaa nostamaan. Koodin voi syöttää kun saa se RCD-virheilmoituksen. Laturi lataamaan. Ei tule virhettä, ehkä siksi että akku on jo melkein täynnä, ja akkua säästelevä lataus lataa enää hitaasti. Lisäksi, voikohan tässä olla satunnaisuus mukana: Zoen laturi käyttää moottoria (käämit hakkurille?), ja voiko moottorin asento vaikuttaa noihin maavuotovirtoihin?

Joka tapauksessa, ikävästi joutuu kyttäilemään 'pysyykö laturi päällä' kun auto illalla palaa. Pitäis kai lueskella ne Renaultin sovelluksen käyttöehdot josko ne pystyis hyväksymään, ja vois asentaa sovelluksen puhelimeen jolla näkee lataako vai ei. Siis jos se suostuu toimimaan, ilmeisesti ei ole ihan varmaa onnistuuko saamaan toimimaan...

Part 3 Vikavirtasuoja ei ole paukkunut, tai ainakaan tiettävästi. Laturi on muutaman kerran lopettanut lataamisen kesken, mutta ei ole varmaa tietoa miksi. Onko kyseessä ollut vikavirtasuoja, ja virheilmoitus poistuu ajan X kuluessa, vai joku muu syy? Ja siitäkään ei ole tietoa onko latauksen lopettanut auto vai laturi, kummastakaa ei saa mitään lokia mitä on tapahtunut, ainakaan näytöltä. Jotkut sanovat, että Zoe on ronkeli että sille syötössä on maadotus kunnossa. Otappa näistä nyt selvää...

Laturin toimintaa katsellessa on tullut selväksi, että sähkötöitä pitäisi vähän tehdä. Kuormat ovat epätasapainossa, yksi vaiheista on selkeästi alemmassa jännitteessä. Laturin ollessa lataamassa vaiheiden jännitteet ovat noin 220V yhdessä, ja kaksi muuta noin 230V. Tämän hetken työhypoteesi on, että tuo alin vaihe saattaa olla vähän alemmassa jännitteessä jo pääkeskukselle tullessa (naapureiden kuormitukset), ja sitten vielä osuu omissa laitteissa samaan vaiheeseen kuormaa enemmän. Ja koska laturi on älykäs ja haistelee jännitteitä, niin tuon yhden vaiheen takia lataus hidastuu. Pitänee kutsua sähkömies paikalle, samalla ehkä tuo maadotuskin tulee tarkastettua.

Part 4 Auto kuulemma saattaa lopettaa lataamisen jos virtaa tulee liian vähän. Eli kun laturissa on kuormanhallinta, ja se pudottaa välillä latauksen liki nollaan, voi auto hermostua, ja lopettaa koko homman. Eli sähkäri pitää saada paikalle että kuormat tulee tasattua.

Part 5 Vikavirtasuojakin saatiin paukkumaan, ja koodin pääsi syöttämään. Kun auton akku oli ajettu alle 50% latauksen ja sattui sähköverkkokin olemaan tilassa että liki 9 kW teholla meni virtaa, niin sieltähän se vikavirtasuojan laukeaminenkin tuli. Katsotaan miten jatkossa, vaikuttiko koodin syöttö.

Silloin kun en ehdi kyttäämään latausta, olen latauksen katkomisen välttämiseksi olen nyt käyttänyt laturia ilman grid monitoria 9A virtarajoituksella, mutta olipa viime yönä lopettanut lataamisen kesken silläkin. Vaikeata tämä hiihtäminen.

Part 6 Eipä se pätkinnän syy taidakkaan olla grid monitor, vaan asetus 'No Full Charge', jonka ideana olisi lopettaa lataaminen kun akku on on melkein täynnä. Noh, eipä nyt tämän auton tapauksessa toimi, kun alin lataus missä on tipahtanut on 52%, ja toisaalta joskus on ladannut 99% lataukseen. Ja koska täyteen lataaminen kuluttaa akua enemmän, niin joku ratkaisu pitäisi olla. Valitettavasti Zoessa ei ole mitään asetusta jolla voisi säätää kuinka täydeksi akku ladataan. Laturista löytyy mahdollisuus asettaa ladattava energiamäärä. Harmillisesti pieniakkuiselle autolle aika karkea, portaat 10-20-30 kWh. 10 kWh tarkoittaa meidän auton tapauksessa 20% latausta. Keskustelu on käynnissä myyjän kautta että voisikos saada vaikka pienempiä portaita, mutta tuolla ja itse vahtimisella mennään toistaiseksi. Katsotaan eteneekö, vai pitääkö tästä lähteä keskustelemaan itse valmistajan kanssa. Ainakin valmistaja vaikuttaa innovatiiviselta joka on kiinnostunut tuotteidensa kehityksestä, joten on tässä vielä toivoa.

Sähkömieskin kävi, ja vaihden kuormat paremmin tasoissa, ja on maadotuksetkin tarkistettu. Toimenpiteillä ei sinällään ollut mitään vaikutusta laturin toimintaan, mutta tulipahan tarkistettua että kaikki on ok.

Ensimmäinen kuukausi takana

Ensimmäinen kuukausi Zoella takana. Auto on toiminut hyvin, ja ollut todella mukava. Vaikka ensimmäisen viikona aikana ajoja oli aika vähän (koulujen lomat, eikä mitään harrastuksia), niin kuukaudessa mittariin on kertynyt noin 2100 km. Jokainen talouden kuskeista valitsee aina ehdottomasti zoen ajokiksi jos se vain on mahdollista. Bensa-autolla on ajanut ainoastaan nuorison edustaja kohdissa jossa on tarvinnut tilaa neljälle matkustajalle.

Kulutus on ollut keskimäärin 18.9 kWh/100 km, keskinopeus 45 km/h. Luullakseni keskinopeudessa näkyy myös ne ajat kun auto on 'käynnissä' eikä liiku, esim parkissa odottamassa matkustajaa, jne.

Vaikeudet ja omituisuudet tähän mennessä:

  • Muutaman kerran nähty 'check charging post', latauspiuhan luukusta valitusta vaikka luukku on kiinni
  • Kun peruuttamisen jälkeen jää hetkeksi paikalleen auto 'käynnissä' saattaa olla että auto ei lähde eteenpäin. Keppi D asennossa ja kaasua, ei tapahdu mitään. Ongelma korjaantuu kun käyttää pakin päällä, liikauttaa autoa edes millin taakse, D silmään ja mennään. Kun korjauksen tietää, niin ei iso ongelma, mutta outoa.
  • Kotilatauksen kanssa vaikeudet, ks tarina yläpuolella.


Ensimmäiset tekniset ongelmat - jäätyy kuten muutkin

Viikko sitten ensimmäinen tekninen ongelmakin pullahti. Aamulla kun lähtee liikkeelle, niin jarrut jäätyneet. No, auto tuli katoksesta ulos, ja lähdin ajelemaan. Näytti varoitusvaloa ja pyysi tarkistamaan mäkilähtöavustimen (Teksti englanniksi, en muista tarkkaa sanamuotoa). Koska ei ollut kuin varoitus, niin lähdin matkaan. Auto kulki kuin kelkka, komensin matkustajan ulos katsomaan pyöriikö kaikki renkaat. Ei pyöri, mutta koska sähkömoottori vääntää kivasti eikä äänestä kuule kuten polttomoottorisessa että nyt menee tehoa rajusti, niin ilman kiemurtelua olisi mennyt ihan ok. Kurvasin takaisin kotiin, soitin Arkiakan apukuskiksi (ei voinut tytärtä laittaa kuskiksi kun ei ole ajanut millään värkillä). Vaimo hitaasti peruutti, ja minä väänsin käsin takapyörän vanteen 'lavasta'. Pyörä lähti pyörimään, akka meni palaveriin ja minä lähdin viemään tyttären kouluun.

Varoitus paloi ruudussa, mutta kyyti oli ok. Soittelin huoltoon, ja epäilivät että voisi olla joku anturin jäätyminen, sulamaan pitäisi saada. Vein tyttären kouluun, ajelin takaisin kotiin hakemaan tietokoneen (olispa tajunnut jo lähtiessä ottaa), ja ajelin parkkitaloon sulamaan. Lämpimässä parkkitalossa kolme tuntia, ja varoitusvalot tiessään. Ongelma ei siis liittynyt mitenkään siihen että kyseessä on sähköauto, vaan siihen että on talvi. Toki polttomoottorivehkeellä olisi suoraan kaasujalan asennosta ja moottorin äänestä kuullut että ei ole kaikki kohdallaan, sähköauto hiljaisesti mukisematta vei liukkaalla tiellä kelkkaakin :-)

Viikko parkissa - ei suuria ongelmia

Heti jäätymisepisodin jälkeen iskikin korona. Viikko meni että kukaan ei ollut menossa mihinkään. Lämpötilat vaihtelivat +1 ja -23 välillä, liikkeelle lähtiessä noin nollassa. Auto lähti ongelmitta toimimaan, akun lataus oli laskenut 2%, mutta tuon verran se siitä latauksen loppumisen näytetystä laskee seuraavaksi aamuksikin, eli akku ei tyhjene.

Aamun ekan 50 km ajelun jälkeen akku latautui todella hitaasti: laturi näytti 'battery care' oranssilla, ja latasi vain 1.4 kW teholla. Mahdollisesti battery caren pois laittamalla olisi latautunut nopeamminkin (eli pakotetaan laturi 'tyhmäksi'), mutta koska ei ollut tarvetta, niin annoin ladata sillä. Hitaan latauksen lisäksi lataus oli huonosti tehoavaa: 10 kW lataamisella akkuun tuli vain 13% lisää latausta (62% -> 75%), vaikka tyypillisesti sillä pitäisi tulla noin 20%, etenkin kun keli oli plussalla. Epäilisin, että akku oli vielä kylmä ajelusta huolimatta, ja akun lämmittämiseen meni huomattava osa.

Toisen ajelun jälkeen lataus tapautui täydellä vauhdilla (noin 9kW latauksen alkaessa), mutta toki lataustasokin alempi, ja tyhjempänä yleensäkkin lataus etenee nopeasti.


Latauksen ääni

Pieni ongelma, josta ei ole tullut aiemmin kirjoiteltua mitään: Kun auto on latauksessa, siitä kuuluu korkea vinkuminen. No, eipä se siellä auton vieressa haittaa, ei siellä olla. Vaan kun se sama ääni kuuluu talon sisälläkin, toki vaimeampana. Joistakin sähkölaitteista kuuluu tuo sama vinkuminen, joka on sama ääni kuin korvien tinnituksessa. Toki voimakkaampi kuin omien korvieni tinnitus. Kaikki eivät tuota ääntä kuule, meillä Arkiakka ei onnekseen tuota kuule, mutta Ukko ja nuoriso kuulevat. En tiedä onko kyseessä Zoen erikoisominaisuus liittyen sisäiseen laturiin, vai ihan yleinenkin ilmiö? Pitäisi varmaan jossain somessa kysäistä.

Saisipa luistoneston pois

Aika koomista, joulukuun lopusta huhtikuulle pääsi kulkemaan ok, mutta huhtikuun takatalvi iski pahasti. Tuossa kotipihan mäessä on monesti tullut mieleen, että saisipa tuon luistoneston pois. Muilla autoilla mäki + mutka yhdistelmään otetaan vauhtia, mutta zoella ei auta: kun mutkan takia vähän luistaa, niin luistonesto vetää vauhdin pois väkisin. Tästä huolimata, Zoe on kuitenkin noussut monesti hankalaakin mäkeä pihaan, painavassa autossa on kitkaa renkaiden alla tarpeeksi?

Mutta vaikeuksia tuli kun ensin sataa lunta, ja sitten vettä, niin että maalais-tiellä oli noin 10 cm kerros sohjoa. Zoessa ei luistonestoa saa kytkettyä pois, ja kun ylämäkeen pyörät luistavat, niin luistonesto väkisin hidastaa vauhdin lähes olemattomaksi. Arkiakka osui kuljettajaksi keliin, ja sanoi että osa ylämäistä mentiin todella ryömimisvauhtia. Noh, 9 km matka tuota pikkutietä meni kuitenkin, joten matka jatkui. Siinä matkalla oli monesti käynyt mielessä 'jos matka pysähtyy, niin mitä sitten? Pääsisikö hinausauto tässä kelissä liikkumaan?'

Kesärenkaiden vaihto

Niin se tuli kevät, ja meidänkin pihatie suli niin paljon että ilman nastoja mahdollisuus päästä pihaan. Zoen manuaali ei ystävällisesti kertonut mistäs kohtaa sitä saa tunkilla nostaa, mutta hieman kyselemällä selkeni tumpelommallekkin. Tähän asti olen aina vaihtanut autoihin renkaat auton oman tunkin kanssa, vaan Zoessa ei moista ole. Eikä pyöränpultin avaintakaan. No, piti käydä ostamassa hallitunkki, ja renkaiden vaihto onnistui ok.
Vaan Zoe valittaa, että ei löydy rengaspaineantureita. Pienellä kyselyllä selvisi, että 2018 mallisessa zoessa on muistipaikat vain neljälle anturille. Eli vaihtoehdot on joko OBD-palikan kanssa komentaa autoa 'sulla on tollaiset anturit' tai sitten jossain liikkeessä kloonata anturien ID:t olemaan kesä- ja talvirenkaissa samanlaiset. Eli ei kun netistä OBD palikkaa tilaukseen.

4 kuukautta ja 10100 km sähköautoilua takana

Seurantajakso vaikuttaa hyvinkin siltä että kyllä sähköauto oli oikea ratkaisu, koska kilometrejä tulee runsaasti. Tässä välissä sähköautojen hinnatkin ovat nousseet, eli auton voisi vaikka voitolla myydä pois. Sähköautolla ajettujen kilometrien osuus taitaa olla jopa ennakkolaskemiamme suurempi. Ainakin toistaiseksi voi taputella itseään selkään 'hyvin valittu'.

'Check electric system' ja vikavalo palaa

Pari viikkoa sitten Zoe alkoi sanoa 'Check electric system' ja kojetaulussa paloi akun kuva jossa huutomerkki. Ohjekirjan mukaan kyseessä on korkeajänniteakkuun liittyvä vika. Internetin hevosmiesten tietotoimisto osasi kertoa, että jokseenkin aina kyseessä on 12V (eli normaanlin auton akun) vika. Lisäksi selvisi, että tuota 12V akkua ladataan vain kun auton ovet eivät ole lukossa. Eli auton ovet pois lukosta, ja muutaman tunnin kuluttua ongelma oli poistunut.

Itse juurisyy oli 12V akun päätyminen tiensä päähän. Vaihtoväli on 4 vuotta, ja tuo vuosihuolto oli juurikin varattuna kyseiselle viikolla. Akku vaihtui, ongelma katosi. Ilmeisesti Zoen akku on vähän turhan pieni Suomen olosuhteisiin, ja sen takia ne ovat finaalissa viimeistäänkin tuon 4 vuoden kohdalla.

Kolmivaihelaturi hajosi, takaisin hitaaseen valovirta laturiin

Laturimme on muutaman kerran jäänyt 'jumiin', näyttö jäätyy paikalleen, eikä laturi reagoi mihinkään, eikä lataa. Korjauksena on ollut laturin hard reboot, eli irrottaminen sähköistä hetkeksi, ja jälleen homma on toiminut. Eilen tapahtui jälleen sama, mutta tällä kertaa virtojen katkominen ei auttanut, näyttö pysyy pimeänä, eikä lataa.

Tänään menin tutkimaan, että voikos vikana olla sulakkeen palaminen jostain syystä. No, yksi palanut sulake löytyi, mutta ei auttanut sekään. Pienellä mittailulla ja tutkimisellä, toinenkin sulake oli 'melkein palanut', eli sulake vielä johti sähköä juuri sen verran että koeistuskynällä näkyi, mutta yleismittarilla näki kuinka tulee 225V, mutta sitten jännite hiipuu alemmas. Toinenkin sulake vaihtoon, mutta laturi on edelleen pimeänä. Kokeilin myös toisesta voimavirtapistorasiasta, laturi pysyy pimenänä. Yhteyttä myyjään, toivottavasti takuuvaihto sujuu rivakasti.

--------

Ilmeisesti näitä kyseisiä latureita ei ihan kovin usein hajoa, koska varmistaja maksoi takuupalautuksen niin, että kuriiri kävi noutamassa laturin tutkittavaksi. Harmillisesti toki tässä varmasti menee ainakin pari viikkoa, mutta näin kesäkelissä ihan hyvin on keretty ladata hitaalla yksivaihelaturillakin. Auton kulutus on nyt ollut luokkaa 13 kWh kun ulkolämpötila on liikkunut 10-20 asteen välimaastossa. 


Kuriiri hukannut laturin?

Aloin kysellä milloin laturi on tulossa takaisin. Valmistaja ei ole saanut kuriirilta laturia tai kuittausta että se on noudettu. Eli paketti on hukassa. Ja tietty siitä ei ole mitään kuittia, eikä paketissa ole mitään osoitelappujakaan päällä, koska en minä tiennyt minne se on menossa. Sanoin kuskille, että osoitelappuja ei ole, koska en tiedä minne on menossa. Kuski sanoi moiset tulostavansa terminaalilla. Tässä taitaa mennä hetki...

Kuriiri hukkasi laturin, valmistaja lähetti uuden silti

Reilun kuukauden odottelun jälkeen ilmeisesti edes DPD ei tiennyt kuka alihankkija oli vanhan laturin meiltä hakenut, ja mihin paketti on kadonnut. Laturin valmistaja lähetti meille uuden siitä huolimatta että takuukorjattava oli hukassa. Uuden laturin toi täsmälleen sama kuljettaja joka oli vanhankin noutanut, ja hänkin oli kovin ihmeissään että mihin paketti oli kadonnut.

No, uusi laturi tulille, ja lataus kulkee taas hienosti. Asetuksiksi laitoin 'No Full Charge' ja 'Battery Care', eli ei ladata täyteen, ja ladataa akulle hellävaraisesti. Kun akun lataus oli 99% laturi tuuppasi vielä 9.6 kW teholla sähköä. Talvella edellinen laturi lopetti turhankin aikaisin, nyt menee täyteen asti vaikka pyydetään vajaaksi jättämään. Onko ero laturissa vai lämpötilassa? Vaikeata tämä hiihtäminen.

Julkisten latauspisteiden käyttöön perehtyminen

Auton hankintaa suunnitellessa perehdyin jonkin verran erilaisiin latauspisteiden maksuihin ja niiden sovelluksiin jotta sai auton kaupasta ajettua kotiin. Sen jälkeen autoa onkin ladattu vain kotona (ja muutama kerta ilmaiseksi Lidlissä tai Ideaparkissa). Nyt puolen vuoden kuluttua pitäisi lähteä reissuun joka on pidempi kuin Zoen range yhdellä latauksella. Välissä maksukortti joka joulukuussa rekisteröitiin joihinkin sovelluksiin onkin jo poistunut, joten uusiksi nekin, ja muistikuvat tästä sovellussopasta ovat jo likimain pyyhkiytyneet. Näitä lataushimmeleitä tutkiskellessa kieltämättä tulee vanha vastaus kysymykseen miksi näin: 'Varmuuden välttämiseksi'. Tai tässä tapauksessa selvyyden välttämiseksi.

  • Iso toimija Virta haluaa maksun etukäteen, eli kerralla pitää ostaa 30€ edestä latauksia. Satunnaiselle lataajalle kuten minä, ei mitään tolkkua. Mutta kun rekisteröityy Helenin kautta niin saakin maksaa käytön mukaan kerran kuukaudessa, ja bonuksena, maksutta saa myös RFID-tagin jota vilauttamalla latauksen saa käyntiin ilman puhelin-appiksen sohimista. Noh, tag ei tietty ehdi tähän hätään tulla, mutta puhelin appiksella mennään. Tag kannattaa joka tapauksessa tilata rekisteröityessä, jolloin se on ilmainen, myöhemmin tilatessa se maksaa.
  • Toinen iso toimija, Recharge. Heillä voi maksaa jopa SMS-viesteillä. Jos puhelinappiksen haluaa, niin se on taas jonkun kolmannen osapuolen. Sivustolla ohjeet kohdassa 'Sovellus' eivät kerro mistähän sovelluksesta on kyse, mutta sivulla hieman alempana rivi logoja ilman sen kummempia selityksiä, mutta ovat niitä sovelluksia, eli valitse joku näistä. Itse asentelin ja rekisteröin Fortumin Charge & Drive
  • Saattaisi kuvitella, että ABC Mobiili on se millä maksetaan lataukset kaikilla ABC asemilla olevilla latureilla, mutta näin ei suinkaan ole. ABC Mobiililla voi maksaa joillakin asemilla, mutta paljon on niitä joilla latauspiste on aivan jonkun muun firman appiksen alla.
  • K-Lataus tuli ladattua joulukuussa, koska Linnatuulessa maksetaan sillä. Siinä ei sinänsä ollutkaan mitään kovin kummallista.
  • Plugit App ei suostunut yhteistyöhön, rekisteröityminen onnistui, mutta sovellukseen sisään loggaaminen ei onnistu. 'Unohdin salasanan' sähköposti ei näytä saapuvan, joten sen varmistaminen että onko salasanaan jäänyt joku virhelyönti. Noh, onneksi aika harvat latauspisteet edes ovat Plugitin.

Suunnitteluun otin A Better Route Plannerin (ABRP)  mobiili-version ja aloin haarukoida missä latailen, ja mitä teen sillä aikaa. Zoessa on vain 22 kW lataus, joten aivan hirveää vauhtia akku ei lataudu. Ensimmäinen suunnitelma oli ottaa trangia mukaan, ja keitellä itselle vaikka muutama kananmuna ja teetä, jotta aika kuluu. Valitettavasti sääennuste tarjoilee mahdollisia ukkosmyrskyjä, joten ei välttämättä ole kovinkaan yhteensopiva trangian kanssa.

Kaivelin latureita latauskartasta ja sitten katselin oliskos kiinnostavan näköisiä kukkuloita tai muita kiinnostavia kohteita karttapaikasta. Toinen idea (en ole sokerista), ladata Kuortaneen Nesteellä, ja mennä katsomaan Rumavuoren Näkötornia mutta totesin kävelymatkan olevan vähän tylsä, 'pikitien laitaa' liki pari kilometriä. Toinen vaihtoehto oli käydä katsomassa Alavuden vesitornin mäki. Päädyin kuitenkin suunnitelmaan: lyhyt lounastauko ABC Alavus ja kaupassa poikkeaminen Kaustisella, molemmissa noin 30 min latausta pitäisi riittämän viemään perille ABRP:n mielestä. Kokeillaan menomatkaa tällä, paluumatkalla voi arpoa toisin.

Eka pidempi reissu ja ABRP kokemuksia

Pohjanmaan reissu tuli suoritettua. Laturit johon matkalla ajelin toimivat kaikki, ja kaikkiin mahtuikin. Kalajoella kauppakeskuskus Merta edessä laturi oli sijoitettu suoraan etuoven eteen, joten laturin ääressä oli ihan polttomoottori-autoja, mutta koska laturi on sijoitettu niin että noin kuudesta parkkiruudusta pystyy lataamaan, niin olihan siinä säkällä pari tyhjääkin. Pääasiassa osuin Rechangen latureille, joista parissa hinta oli 0.33€/kWh + 0.30€ aloitus. Kaustisen kaupungintalon pihassa hinta oli 0.06€/minuutti, joka itseasiassa oli hyvinkin edullinen diili, hinnaksi jäi 0.165€/kWh. Reissun energiankulutus oli 15.8kWh/100 km. Ehkä noin kolmasosa matkasta on sateessa ajettu, ja koko reissu ajettu nopeusrajoitus + 1km/h (eli mittarinopeus +4 km/h rajoitukseen).

Latauspaikoissa kävin kaupasta ostamassa ruokaa ja söin. Viimeinen lataus kotimatkalla oli pitkähkö, yli tunnin, ja eväitäkin oli tarpeeksi, joten aikaa jäi ottaa pienet päiväunetkin. Zoen kanssa lataustauoissa pitää huomioida että latauksen aikana lämmitys tai jäähdytys eivät ole käytettävissä, koska ilmalämpöpumppu on varattu akun lämmitykseen/jäähdytykseen. Nyt onneksi keli osui niin että olosuhteet olivat ihan ok kun autossa oli ikkunat auki. Auton saa komennettua esilämmitys/esijäähdytys tilaan jos ovet ovat lukossa, ja painaa avainkortista ko nappia. Toki ko toiminto on vain 5 vai 10 minuuttia, ja silloin lämppärin puhallin puhaltaa täysillä. Ei kovin miellyttävää ja käyttökelpoista, ja toki jos akku tarvisi sen kylmän tai lämpimän, niin toiminnon käyttämisen mielekkyys vähenee entisestään.

Matkalla käytin navigaattorina ABRP:tä, ja täytyy sanoa että ei se kyllä ihan täydellisesti toimi

  • Softa toimii vain jos näyttö on päällä. Eli akkua kuluu, mutta onhan autossa onneksi USB mistä saa virtaa puhelimeen
  • Mikäli risteyksessä pitäisi kääntyä mutta tien numero säilyy samana ei tule mitään ohjeita. Softan näkökulmasta jatketaan suoraan samaa tietä :-) Esim kantatiellä 66 on tämmöisiä kohtia useampia.
  • Kun saapuu laturille katoaa reittisuunnitelmasta kyseisen laturin kohdalta tiedot joista näkisi paljonko suunnitelman mukaan olisi pitänyt olla akkua jne, ja tulee lätkä 'lataa lukemaan XX%' ja arvioitu latauksen kesto. Eli suunnitelman tarkkuuden arviointi ei onnistu. Niinikään ajon aikanakaan ei Zoella onnistu, koska näytössä näkyy vain jäljellä oleva range, ja akun latauksen prosentit tulevat vasta kun laittaa auton lataukseen (tai auto on ollut lukossa, ja avaa lukosta)
  • Latauksen jälkeen ei pysty hyvällään syöttämään paljonko akun lataukseksi tuli jotta suunnitelmaa voisi päivittää. Periaatteessa tarjolla on nuolet joilla saa kelattua prosentteja ylöspäin, mutta ainakin omassa puhelimessa ko toiminto tökki lujasti, ehkä yksi painallus/30 sekuntia tms. Ei riittänyt aika eikä hermot :-)
  • Reitiltä poiketessa alkaa softa vain näyttää 'et ole reitillä' sen sijaan että kalkuloisi reitin uusiksi. Ja tuon ilmoituksen näkyessä ei sitä reittiä saa edes näkyviin.
  • Jossain kohtaa näytölle pärähti ilmoitus 'aja max 90 km/h että pääset perille'. Eh, nyt ei vakuuta, asetuksissa on 'adjust speed' pois päältä, eli noita alemman nopeuden pätkiä ei pitäisi olla, vaan rajoitusten mukaan mennään.

Näistä kaikista päädyin johtopäätökseen että navigaattoriksi kannattaa ottaa googlen maps, ja käyttää ABRP:tä vain latauspaikkojen & määrien arpomiseen, ja latailla vähän täydemmäksi kuin se sanoo.

Kuviakin tähän postaukseen oli tarkoitus lisäillä, mutta webnode näyttää sekoavan kun yrittää lisätä kuvan.

Yritystä ajastaa lataaminen

Kevään ja kesän 2022 aikana alkoi sähkön hinta nousta voimakkaasti. Tästä alkoi pohdinta miten voisi omaa sähkölaskuaan pienentää. Tällä hetkellä meillä on sähkösopimus jossa yö- ja päivä-sähköllä on marginaalinen hinnan erotus, joten varsinaisesti sen puolesta yhdentekevää milloin autonsa lataa. Mutta sitten koko Suomen sähköjärjestelmän toimivuuden kannalta olisi hyvä jos saisi latauksensa ajoitettua hiljaisempaan aikaan. Ja tietysti mieleen nousee kysymys voisiko itse päästä halvemmalla jos siirtyisi pörssisähköön?

Ensimmäinen säätökohta on Zoen omassa järjestelmässä. Infotainment-näytöstä löytyy toiminnallisuus jolla voi ajastaa latauksen. Harmillisesti vain kyseisessä näytössä ei toimi yhtään mikään muu kuin back-nappula. Renaultilla on mobiili-sovellus, jota en vieläkään ole jaksanut asentaa, ehkä pitäisi?

Toinen vaihtoehto oli laturin ajastaminen. Meidän alkuperäisessä laturissa ei ollut wlan-mokkulaa, mutta takuuvaihdokissamme oli (kuriiri hukkasi laitteen, niin valmistaja ei voinut tietää oliko laturi ko ominaisuudella varustettu). Konffasin laitteeseen wlanin kuntoon, ja aloin yrittämään loginia valmistajan portaalin. Sanottiin, että ennen kuin toimii, voi kestää jopa tunteja. No niin tuntui, 8h päästä ei vielä toiminut, 16h päästä kyllä.
Pienten yritys-erehdys yritysten jälkeen selkeni, että ajastus toimii, mutta huolimatta oikeasta aikavyöhyke-asetuksesta ajastukset toimivat tunnin myöhemmin kuin on pyydetty. Yöllä ei toki niin merkitystä. Ainakin toistaiseksi lataukset ovat toimineet ongelmitta, mutta testaillaan lisää.

Reissuja ja lisää kokemuksia kaupallisista latauspisteistä

Heinäkuussa yksi tehtävistä reissuista oli Lahden seudulle, ja matkaa juuri sen verran, että tiesi reissulle osuvan lataustarpeenkin. Lähdin matkaan niin, että varasin 45 minuuttia ylimääräistä aikaa, ajatuksella että auto olisi noin puolikkaan tunnin laturissa.
Ensimmäisen latausyrityksen tein Tuuloksessa. Ostoskeskus Tuulosen parkkihallissa oli Virran hallinnoima laturi. Laturi vapaana, ja kaivan Virran appiksen esiin. Luonnollisesti kellarissa olevassa parkkihallissa ei ole gps-signaalia, joten sen perusteella ei voi valita laturia. Haku-toimintoa ei ole. Kävelen puhelimen kanssa ulos, jossa alkoi juuri sataa kaatamalla. Kaatosateessa puhelin löysi missä ollaan, mutta vesitiiviin puhelimenkaan kosketusnäyttö ei reagoinut kosketuksiin koska vesi. Puhelimen kanssa takaisin parkkihalliin, ja laturin vieressä ei sitten ollutkaan verkkoa. Otin kaapelin irti, ja lähdin jatkamaan matkaa.
Seuraavaksi kohteeksi otin Hollolan Prisman. Prisman parkkihallissa kaikki latauspisteet olivat varattuja. Kävin ostamassa ne eväät mitkä piti ostaa, ja lataaminen jäi paluumatkalle kun ylimääräinen aika oli jo käytetty. Eli lataamiseen voi joutua varaamaan melko paljonkin aikaa jos latureiden kanssa on ongelmia. Palatessa lataaminen sujuikin sitten jo ensimmäisellä laturilla, jonkun Prisman parkkipaikalla.

Seuraava reissu suuntautui Jyväskylään, Hotelli Laajavuoreen. Pihassa latureita joista sekä latauskartta.fi että Virta itse sanoivat niiden olevan vain 11 kW tehoisia. Tässä kohtaa pääsin käyttämään Helenin viimeinkin toimittamaa RFID-tagia, joka heinäkuun alussa rekisteröityessä oli tilattu. Olisiko kesälomat syynä, kun toimitus kesti noin 6 viikkoa? No, joka tapauksessa tagilla lataus lähti heittämällä käyntiin, ja yllättävästi virtaa tuli 22 kW teholla luvatun 11 kW sijasta. Zoe latautui nopeasti lähes täyteen. Jostain syystä seuraavana päivänä käytyämme Leivonmäen kansallispuistossa lataus oli paljon hitaampaa, vaikka akku oli silloinkin alle 50% latauksessa, ja olosuhteet hyvinkin identtiset edelliseen päivään. Valitettavasti reissun kuvat jäävät liittämättä, webnode ei vieläkään ole saanut korjattua kuvien liittämis-ongelmaa.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita