Laturit & Lataaminen

Peruslataus / Type 2

Tavallisessa AC, eli vaihtovirtalatauksessa on mukana kaksi laturia: auton oma, sisäinen laturi, ja ulkoinen laturi joka tuota auton sisäistä ruokkii. Auton oma laturi määrittelee maksimin kuinka nopeasti akkua voidaan ladata. Type 2 liittimessä on valmius kolmivaihe-lataukselle, mutta osassa autoja on vain yksivaihelaturi. Samoin latausjohtoa ostaessa pitää huomioida että ostaa kolmivaihejohdon jos omassa autossa on 3v-lataus. Esim Nissan Leaffissa on vain yksivaihe lataus, joko 3.3 kW tai 6.6 kW. 3.3 kW lataaminen kotona vaatii 16A pistorasian. Normaalit suko-pistorasiat eivät kestä jatkuvaa 16A virtaa, ja juuri sen takia tyypillisesti auton mukana tuleva pistotulppalaturi on vain 8A virtaa ottava. Sillä saatava latausteho on vain 1.7 kW luokkaa.

Tehokkaampaan 6.6 kW lataukseen yksivaihesessa latauksessa kotona tarvitaan laturi joka kytketään 16A kolmivaihesähköön ('voimavirta'), ja laturi ruokkii siitä saatavalla teholla yhden vaiheen kautta auton laturia. Esim suomalainen Walle tai Accelev V2 6kW

Auton oman laturin yksivaiheisuus rajoittaa latausnopeutta myös julkisissa latauspisteissä. Ilmoitetut 11 tai 22kW tehot ovat kolmelle vaiheelle, yksivaiheisena maksimi on kolmasosa.

Renault Zoessa on kolmivaiheinen max 22 kW laturi. Käytännössä harvalla on mahdollisuus tuota tehoa hyödyntää kotona koska se vaatisi 32A voimavirtaa. Meillä (ja monella muullakin) on 25A pääsulakkeet talossa, joten 16A voimavirta on suurin mitä on käytettävissa, ja sillä maksimiteho on 11 kW. Ja koska talossa on paljon monenlaista muutakin käyttöä, ei tuokaan välttämättä ole mahdollista. 16A jokaisesta vaiheesta voi aiheuttaa sulakkeiden palamisen, joten latausvirtaa joudutaan usein rajoittamaan. On olemassa 16A voimavirtaan kytkettäviä latureita joissa virtaa pystyy rajoittamaan, tai myös sellaisia joissa laturi itse haistelee verkon jännitettä ja säätää virran sen mukaisesti. Itselläni on  Accelev V2 11kW  jonka käyttöönotosta lisää Kokemukset & Tarinat

Pikalataus

Julkisissa latauspisteissä on myös erilaisia suurteholatureita (50 kW ja siitä ylöspäin). Ne käyttävät erilaista liitintä, ja lataavat tasavirtaa suoraan akkuun, auton oman laturin ohi. Eli auton oman laturin teho ei vaikuta pikalatauksen tehoon. Mikäli autolla on tarkoitus ajaa pitkiä matkoja voi olla järkevää autoa hankkiessa varmistaa että autossa on pikalatausmahdollisuus.

Pikalatausliittimiä on (ainakin) kahta eri tyyppiä: CHAdeMO ja CCS. CHAdeMO on ilmesesti jo alamäessä oleva, eli jos hankit auton jossa on sellainen liitin voit olla tulevina vuosina vaikeuksissa löytää nopeaa latauspistettä.

Meidän Zoessa ei ole mitään pikalatausmahdollisuutta. Ainakin autoa ostaessa kuvittelimme että emme tule autolla ajamaan pitkiä matkoja, joten emme kyseistä ominaisuutta tarvitse.

Julkisten latauspisteiden käyttö

Latauspisteiden etsintään on ainakin latauskartta.fi ja PlugShare  joista latauspaikkaa etsiessä tarkista että ko paikassa on autoosi sopiva laturi. Jotta homma ei olisi tarpeettoman helppoa, kun noita katselee niin kummastakin löytyy jotain latauspisteitä joita toisessa ei ole.

Joissakin julkisissa latauspisteissä on Type2 johto kiinteänä, mutta käytännössä sinulla on oltava oma johto mukana. Pikalatauksiin johto on aina latauspisteessä.

Sähköauton lataamiseen on jonkin verran ilmaisia latauspisteitä. Niiden käyttö on selkeää ja helppoa.

Maksullisissa latauspisteissä pääsääntöinen maksutapa on mobiilisovelluksella tai palveluntarjoajan RFID-tagillä joka tilataan kyseisestä mobiilisovelluksesta. Tiettävästi missään latausta ei voi maksaa pankkikortilla tai rahalla kuten bensaa ostaessa. Eli jotta voit ladata sähköautoasi, tarvitset älypuhelimen ja pankki/luottokortin jonka tiedot pitää syöttää mobiilisovellukseen. Itse vihaan mobiililaitteita (kaikki alle 17" näytöt ovat avaimenreikiä), ja olen foliohattu joka ei halua luovuttaa korttinumeroaan mihinkään, joten tämäkin asia hieman pisti miettimään haluammeko sähköautoa. Tiedettävästi ainoa poikkeus on Recharge-infra, jonka latauspisteissä voi maksaa myös tekstiviestillä, ja lasku tulee puhelinlaskuun.

Latauspisteitä hallinnoivia yhtiöitä on monta. Kuvaavaa on, että 3-tiellä HKI-TRE välillä on 4 peräkkäistä isoa huoltoasemaa: ABC Riihimäkin, Linnatuuli, ABC Tiiriö, ABC Toijala: kaikissa eri firma, eri mobiilisovellus.

Latauksia maksaessa kannattaa olla tarkkana, sillä eri palveluntarjoajien välillä voi olla roaming-sopimuksia, eli voit maksaa myös toisen tarjoajan sovelluksella/tagillä. Tällöin hinnoittelu voi olla kuitenkin aivan eri, esim nelinkertainen, ja voit päätyä maksamaan matkanteostasi enemmän kuin bensalla ajaessa. Latauspisteen hinnottelu kannattaa muutenkin tarkistaa, koska joissakin pisteissä on energian lisäksi minuuttihinta, jolloin esim pakkasen takia hitaampi lataus tuleekin yllättävän kalliiksi.

Lataamisesta varsin hyvä yhteenveto facebookissa (tiettävästi luettavissa ilman facebook-tunnusta)

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita